Thursday, March 10, 2011

Celoteh Org Tua

hye...td aku bosan2 lepak kt kedai mak...sampai kul 3 pagi...
coz penyakit " Malas " aku dtg lg...hehe..coz malas nak wat assignment yang melambak..
dok la tolong kakak aku wat kerja kat kedai mak tu...
wat kerja lebih dapat duit belanja lebih cikit...hehe...
bukan selalu pon rajin camnie kat kedai...kalau paling rajin aku tolong la sampai tutop...
kalau xrajin sampai kul 12 je aku balik..

dok tengah tengok2 customer kat kedai tu datang sorang pak cik nie bawak kitab and cd2 dakwah dia tuk dia jual... pastu die dok satu table ngn aku..so aku bukak la satu2 buku dia aku tengok...banyak la jugak dia bawak...pastu dtg la pekerja aku and the geng tgk pakcik tu punye buku...pakcik nie selalu datang kt area kedai nie tuk jual barang dia...pastu pakcik tu bersuara n tanya aku...

pakcik : adik nie belajar ag ke??
aida : aah.. belajar lagi...kolej je...(dengan merendah diri)
pakcik : ok la...lagi bape tahun belajar n amek course ape??
aida : amek course bisnes IT..belajar 3 tahun...da belajar 2 tahun...lg setahun abes la diploma..
            (pakcik tu menghitung da berapa lama aku belajar dari tadika sampai sekarang..)
pakcik : kalau ikut adik blajar da 15 tahun la kan..dari kecik sampai skang...da bape banyak adik abes kan duit nie tuk blaja selama nie..
aida: kalau saya belajar dari kecik sampai skang banyak la pakcik..duit blanje ..yuran..dgn kos belajar yg saye amek skang xterkira kot pakcik...

lepas tu pakcik nie mula la dgn cerita dia...orang belajar tinggi2 nie tuk sape??mereka belajar tinggi2 untuk orang lain...untuk kaya kan orang lain...yang kita dapat hanya gaji yang dia bagi...ada kita kaya cepat...aku dok pikir...btul jugak org tua nie ckp...then dia cakap.. orang nak jadi rata-rata..cm xkaya sangat..biase2 je.. iaitu kerja dengan orang ...orang yang kaya-raya tu dia kerja dengan bisnes dorg sendiri n hasil titik peluh dorg sendiri...kalau kerja dengan orang sampai da pencen nanti xtau lagi kaya ke tak..then aku pikir ag...mmg la btul tapi kalau kita blaja tinggi2 mesti la kita kerja dengan ape yang kita pilih...kalau kita nak berbisnes bukan semua nya berjaya...walaupun kita mula dari bawah kita kene jugak berusaha tuk ke atas..dan bukan dengan mudah kita bole kaya... so , the conclusion kita kene  pikir sendiri ape yang terbaik tuk diri kita...tul x ??

actually motif pakcik tu celoteh ngn aku..dia nak jual produk yang dia jual dan nak suruh aku jd ahli tuk jual produk dia sekali...aduh !! pakcik sebenarnya saya xberminat..tp sye dengar gak ape yg pakcik cakap...tuk tidak menghampakan pakcik saye amek je no fon pakcik...kalo sye berminat sye cal...ntah bile ntah..hehehe
The End



hasil tangan AIDA

1 comment:

Nurul Atika said...

pakcik kn..
layankn je..
buat sedap hati die..
hee~
pndai pkcik tu pusingpusing.